ورود

• نوع برنامه: چشمه, روستاگردی, تپه نوردی
  • درجه سختی: 2
  • آدرس: شهرستان تفت - بعد از روستای دره زرشک - روستای توران پشت

"توران پشت روستایی تاریخی در ۶۰ کیلومتری شهرستان تفت استان یزد واقع می‌باشد. آب و هوای روستا نیمه خشک وکوهستانی است. ارتفاع این روستا از سطح دریا بالای ۲۵۰۰ متر می‌باشد و از روستاهای مرتفع ایران است که در دامنه‌های جنوبی شیرکوه قرار دارد. نام روستا نشانی از قدمت روستا دارد توران پشت یا همان توران دخت که به دستور توران دخت دختر خسروپرویز در محلی که قبلاً قهستان (قناتستان به دلیل داشتن قناتهای فراوان) بنا گردیده است. توران‌پشت دارای آثار فراوان تاریخی است. از جمله این آثار می‌توان به قلعه توران پشت متعلق به دوره ساسانیان، آتشکده استینا، آب انبار سنگی، سنگ نوشته‌های خوره، مسجد جامع (محراب سنگی متعلق به قرن پنجم)، مقبره و گنبد شیخ جنید توران پشتی، مقبره وگنبد چهل دختران، گنبد پیر مراد، گنبد سید گل سرخ، تخت رستم، حسینیه ونخل تاریخی ودهها اثر دیگر اشاره کرد."

متن بالا توضیحی در مورد توران پشت است که در اکثر سایت ها قابل مشاهده است، اما گزارشی از سفر خود و نحوه دقیق رسیدن به این روستای زیبا را ارائه خواهیم نمود. قبل از هرچیز باید عنوان داشت که ضمن بازدید از چنین محل هایی باید در حفظ آن ها کوشا باشیم و مراقب صدمه زدن به جاذبه هایی که ممکن سالیان سال پدید آمدن آن ها طول کشیده باشد، باشیم.

نحوه رسیدن به روستا:
نکته اول اینکه روستا در سمت چپ جاده یزد به سمت شبراز قرار دارد و از سال گذشته جاده عبوری از کنار آن دوبانده شده است. ضمن آنکه از حدود 7و8 کیلومتری قبل از فرعی منتهی به روستای توران پشت دو باند جاده از هم فاصله می گیرند. حدود 8 کیلوتر بعد از روستای علی آباد وارد گردنه شدیم که از اینجا جاده رفت از سمت راست کوه و جاده برگشت از سمت چپ کوه عبور می کند. بعد از پیمودن حدود 6 کیلومتر از شروع گردنه باید از طریق دوربرگردان به جاده برگشت وارد شده و مجددا وارد گردنه شد. در این حین باید به سمت راست جاده دقت داشت تا تابلوی روستای توران پشت پدیدار شود و وارد فرعی شد.

بعد از ورود به فرعی ابتدا تابلوی روستای بیشه سمت راست قرار دارد، سپس روستای دره گاز و بعد حدود 4 کیلومتر جاده ای سمت چپ قرار دارد که وارد روستای توران پشت می شود و مسیر مستقیم به روستای باز ختم می شود. البته از روستای باز یک جاده خاکی به انتهای توران پشت راه دارد.

گزارش برنامه: حوالی ساعت 7:30 صبح به روستای باز رسیدیم. قصد ما صعود به تپه های تراورتن بود که در بیابان بعد از روستای باز وجود داشت. یک جاده خاکی در انتهای مسیر وجود داشت که از بین دو تپه عبور میکرد. حدود 3 کیلومتر وارد جاده خاکی شدیم و در کنار تپه ها ماشین ها را پارک نمودیم. (نقشه هوایی و نقاط GPS در نقشه پایین گزارش موجود است) وسایل را برداشتیم به سمت تپه راست جاده حرکت کردیم.

توران پشت 94__1   توران پشت 94__3

توران پشت 94__2

ساختار تپه های تراورتن بسیار جالب بود، دور تپه ها خاک و بالای تپه ها ساختار سنگ تراورتن بود که باعث شده بسیار از معادن در بالای تپه احداث شود. صعود از آن ها چندان سخت نبود اما کمی شیب تند داشت.

توران پشت 94__5   توران پشت 94__6   توران پشت 94__7

توران پشت 94__4

ساختار سنگ ها در بالای تپه بسیار جالب بود...

توران پشت 94__8

روستای توران پشت از بالای تپه ...

توران پشت 94__9

توران پشت 94__10   توران پشت 94__11   توران پشت 94__14

توران پشت 94__12

توران پشت 94__13   توران پشت 94__15   توران پشت 94__16

توران پشت 94__17

پس از پایین آمدن از تپه ها جاده خاکی را ادامه دادیم و انتهای آن به سمت چپ (سمت قلعه و گنبد های نمکی) پیچیدیم. انتهای این جاده قلعه ای مشخص است و ادامه جاده وارد معدن می شود. سربالایی را ادامه می دهیم که به منطقه گنبد های نمکی و چشمه های جوشان می رسیم. (در نقشه هوایی انتهای مطلب کاملا مشخص است)

توران پشت 94__18

توران پشت 94__19   توران پشت 94__21

قلعه قدیمی از زاویه کنار گنبدهای نمکی...
توران پشت 94__20

چشمه جوشانی که به خاطر املاح بسیار زیاد اطراف آن به رنگ سفید درآمده است...

توران پشت 94__22

توران پشت 94__23   توران پشت 94__24   توران پشت 94__25   توران پشت 94__26

توران پشت 94__27

دو چشمه جوشان دیگری که در کنار گنبد های بزرگ وجود داشت...

توران پشت 94__28   توران پشت 94__30   توران پشت 94__32

توران پشت 94__29

پس از مشاهده چشمه های جوشان مسیر جاده خاکی را به سمت توران پشت دنبال کردیم. البته یک مسیر را به سمت چپ و مزرعه ای که در پایین مشاهده می شد، رفتیم. این مسیر اشتباه بود و باید همان مسیر خاکی اصلی را مستقیما ادامه می دادیم. البته گذر از کنار این مزرعه هم جالب بود و جوب های آب که کف آن ها به دلیل آب پراملاح این منطقه به رنگ سفید درآمده بود منظره چشم نوازی را پدید آورده بود.

توران پشت 94__33

توران پشت 94__34   توران پشت 94__35

پس از بازگشت به مسیر اصلی و ادامه آن تا روستای توران پشت دنبال نمودیم. همان ابتدای روستا از این سمت، گنبد های شیخ جنید و چهل دختران مشاهده می شود. این گنبدها قدمت بسیار زیادی دارند.

توران پشت 94__36

توران پشت 94__37   توران پشت 94__38   توران پشت 94__39   توران پشت 94__40

نخل بسیار بلند در مسیر توران پشت ...

توران پشت 94__41

در قسمت زیر تمامی نقاط و مسیر را از نقشه هوایی می توانید ببینید. این تصویر قابل پیمایش است.

مشاهده گالری عمومی

(با کلیک بر روی نقاط مختصات جغرافیایی آن مشخص است.)