ورود

آدرس: 45 کیلومتری یزد - 15 کیلومتر بعد از مهریز - به سمت تنگ چنار
نوع برنامه: پیاده روی نسبتا سبک در دره
تعداد نفرات: 11 نفر

منطقه کالمند یکی از مناطق حفاظت شده یزد در اطراف شهرستان مهریز است. این منطقه بسیار زیبا و به صورت دشتی سرسبز در فصل بهار است. از جاده اصلی مهریز به سمت تنگ چنار حدود 15 کیلومتر که برویم در دو سمت جاده اصلی جاده خاکی وجود دارد، سمت چپ وارد دشت وسیعی می شود که منطقه کاملا حفاظت شده کالمند وجود دارد. ورود به این منطقه نیاز به هماهنگی با اداره محیط زیست و منابع طبیعی دارد.

این منطقه مکان مناسبی برای تخم گذاری پرنده با ارزش و کمیاب هوبره و زیست جانورانی چون: آهو و زاغ بور است که در اول خرداد ماه سال ۱۳۷۰ از منطقه شکارممنوع ارتقاء یافت و بعنوان مناطق حفاظت شده اعلام گردید.

سمت راست جاده نیز جاده خاکی وجود دارد که به دامنه کوه ها ختم می شود، ابتدای جاده خاکی یک تابلو که اطلاعاتی از منطقه بر روی آن نوشته شده است قرار دارد. این منطقه نیز شکار ممنوع است.

کالمند 93-_1   کالمند 93-_2

جاده خاکی را دنبال کردیم، این جاده نیز چند شاخه می شود که داخل دشت و در دامنه کوه به قسمت های مختلف ختم می شود. دامنه های کوه از دور به رنگ سبز و البته کمی زرد با توجه به رو به زردی گیاهان درآمده بود. مسیر مستقیم را دنبال کردیم تا آخرین نقطه ماشین ها را پارک کردیم. وجود گل های ریز قرمز و پوشش سبز، منظره چشم نوازی را پدید آورد.

کالمند 93-_3

کالمند 93-_4   کالمند 93-_5   کالمند 93-_6

کالمند 93-_7   کالمند 93-_8

کالمند 93-_9

زمان مناسب برای قدم زدن در دشت صبح زود و یا عصر روزهای بهاری است. به دلیل وجود آفتاب تصمیم داشتیم مسیر را از دره ای که پشت کوه های سمت راست قرار داشت ادامه دهیم. اگر مسیر جاده خاکی را باز می گشتیم، یکی از انشعابات آن به ابتدای دره ختم می شد اما تصمیم گرفتیم از کنار یکی از غارهایی که در دل کوه بود بالا رفته و از آن سمت کوه پایین بیاییم.

کالمند 93-_10

کالمند 93-_11   کالمند 93-_12   کالمند 93-_14   کالمند 93-_13

کالمند 93-_15

کالمند 93-_16   کالمند 93-_17

کالمند 93-_18

پس از کمی کوهنوردی و پایین آمدن از آن به ابتدای دره رسیدیم...

کالمند 93-_19

حدود نیم ساعت داخل دره پیش روی کردیم، تا در محلی در زیر سایه چند درخت برای صبحانه اتراق نمودیم. اکثر پوشش درختان این منطقه انجیر کوهی بود.

کالمند 93-_20   کالمند 93-_21

بعد از صبحانه چند تن از اعضا به استراحت پرداختند و چند نفر برای مشاهده ادامه مسیر، حرکت کردیم. برخی از قسمت های مسیر برای عبور کمی سخت بود.

کالمند 93-_22   کالمند 93-_24

لانه یک پرنده در زیر طاق...

کالمند 93-_23

کالمند 93-_25   کالمند 93-_27

حوضچه آب...

کالمند 93-_28

انتهای مسیر...

کالمند 93-_26

بخش هایی از مسیر که عبور از آن نسبتا سخت بود...

کالمند 93-_29

در نهایت حوالی ساعت 12 به بقیه اعضا ملحق شدیم و به سمت انتهای دره حرکت کردیم. برای رسیدن به ماشین ها از مسیر رفت، بازنگشتیم و کوه را دور زدیم...

کالمند 93-_30    کالمند 93-_31    کالمند 93-_32   کالمند 93-_33

کالمند 93-_34

کالمند 93-_35

کالمند 93-_36

کالمند 93-_37

کالمند 93-_38

کالمند 93-_39

مشاهده گالری عمومی

در قسمت زیر تمامی نقاط و مسیر را از نقشه هوایی می توانید ببینید. این تصویر قابل پیمایش است.

**البته محل صرف صبحانه برای برنامه قبل بوده است در این برنامه کمی جلوتر برای صبحانه توقف کردیم**

(با کلیک بر روی نقاط مختصات جغرافیایی آن مشخص است.)