ورود

آدرس: 45 کیلومتری یزد - روستای طزرجان - انتهای روستا
نوع برنامه: کوهنوردی نسبتا سنگین
تعداد نفرات: 7 نفر

کوه برفخانه از معروفترین کوه های استان یزد است. شیرکوه و برفخانه که از جمله بلندترین قله های استان یزد را شامل می شوند در روستاهای ده بالا و طزرجان در فاصله تقریبی 40-45 کیلومتری شهر یزد قراردارند. برفخانه در انتهای روستای طزرجان می باشد. وجه تسمیه آن از آنجاست که شکاف هایی در کوه قرار دارد که برف در آن ها تا حتی فصول گرم موجود است. حتی در شکاف های بالای کوه در تمامی سال برف وجود دارد و در گذشته مردم توسط چهارپایان تکه یخ ها را جهت استفاده در شهر، از بالای کوه به پایین می آورده اند.

جهت رسیدن به پناهگاه چند مسیر وجود دارد، مهم ترین آن ها، دره بزرگ، دره کوچک و دره پونه است. ما طولانی ترین مسیر را انتخاب کردیم. چرا که در این مسیر هنوز تخته های برفی وجود داشت. البته در سال های قبل، مقدار برف بسیار بیشتر و ارتفاعی که امکان مشاهده شروع آن ها بود کمتر بود.

حوالی ساعت 7:30 ماشین ها را در کنار استخر در نزدیکی رودخانه افشار آباد پارک نمودیم و کم کم مسیر را ادامه دادیم.

برفخانه 93-_1    برفخانه 93-_2   برفخانه 93-_3

بعد از حدود 20 دقیقه دنبال کردن مسیر رودخانه به دو راهی رسیدیم که سمت چپ دره پونه و ادامه مسیر به تخته های برفی (لاکوچک) ختم می شد.جهت مشاهده تخته های برفی مسیر مستقیم را انتخاب کردیم.

برفخانه 93-_4   برفخانه 93-_5

هوا در این شکاف بسیار مطبوع و وجود گیاهان کنار رود کم آب که بیشتر به جوی آب شبیه بود، ممنظره زیبایی پدید آورده بود. محلی را برای صرف صبحانه انتخاب کردیم.

برفخانه 93-_7

برفخانه 93-_6

پس از صبحانه و کمی استراحت، به سمت بالا حرکت خود را ادامه دادیم...

برفخانه 93-_8

برفخانه 93-_9   برفخانه 93-_10

پس از کمی بالا رفتن به تخته های برفی رسیدیم...

برفخانه 93-_11    برفخانه 93-_12   برفخانه 93-_15   برفخانه 93-_16

برفخانه 93-_14

بعد از تخته های برفی به پایان شکاف رسیدیم، انتهای آن شیب بسیار تندی بود که کمی انرژی گروه را گرفت. به پای دیواره قله رسیدیم و در راه پا به سمت پناهگاه حرکت نمودیم.

برفخانه 93-_19

مسیر به سمت پناهگاه بسیار زیبا بود، گل های ریزی که در بین پوشش سبز مشاهده شد، بسیار دلچسب بود...

برفخانه 93-_21   برفخانه 93-_22   برفخانه 93-_24

در پناهگاه استراحت نسبتا طولانی به همراه صرف ناهار داشتیم. هوا بسیار عالی و دلچسب بود. حوالی ساعت 4:30 عصر به سمت پایین راه افتادیم. البته مسیر بازگشت را از مسیر مالرو که راحت تر بود، انتخاب نمودیم. البته این مسیر جذابیت کمتری دارد.

برفخانه 93-_25

برفخانه 93-_26   برفخانه 93-_27   برفخانه 93-_28   برفخانه 93-_29

برفخانه 93-_30

مشاهده گالری عمومی

در قسمت زیر تمامی نقاط و مسیر را از نقشه هوایی می توانید ببینید. این تصویر قابل پیمایش است.

**البته محل صرف صبحانه برای برنامه قبل بوده است در این برنامه کمی جلوتر برای صبحانه توقف کردیم**

(با کلیک بر روی نقاط مختصات جغرافیایی آن مشخص است.)