ورود

نوع برنامه: متوسط - کوهنوردی کوتاه با شیب نسبتا تند و غارنوردی
تعداد نفرات: 19 نفر

**هیچ چیز را از غار بیرون نیاورید به جز عکس**

غار نباتی ندوشن (یا نصرآباد) یکی از معروفترین غارهای استان یزد است که جاذبه بسیار زیادی دارد. این غار در حدود 10 کیلومتری شهر ندوشن واقع شده است. مسیر رسیدن به دهانه غار چندان دشوار نیست ولی یافتن دهانه غار کمی دقت و داشتن اطلاعات کافی لازم دارد.

همراه بودن راهنما جهت یافتن دهانه غار و به خصوص بازدید از تمام قسمت های غار الزامی است. بازدید از این غار به تجهیزات خاصی نیاز ندارد و به همراه داشتن چراغ قوه کافی است.

حدود 17 کیلومتر بعد از اسلامیه سمت راست جاده، تابلوی ندوشن وجود دارد. مسیر را از جاده سمت راست، به سمت ندوشن دنبال می کنیم. حدود 30 کیلومتر مسیر را مستقیما باید از بین تمامی روستاها رد کنیم. در جاده ای که منتهی به ندوشن می شود، حدود 25 کیلومتر مانده به روستای ندوشن سمت چپ جاده یک جاده خاکی وجود دارد که به سمت غار می رود. جهت یافتن این جاده خاکی، می توان به سمت راست جاده دقت نمود، هر زمان یک قلعه کوچک قدیمی و مخروبه مشاهده شد، حدود 2.3 کیلومتر بعد از آن سمت چپ جاده خاکی منتهی به غار آغاز می شود. ( 31°51'26.97"N و  53°40'40.72"E)

حدود 5 کیلومتر جاده خاکی دنباله دارد که در حال حاضر، تلاش برای رساندن این جاده تا نزدیکی های دهانه غار انجام شده است، البته از یک قسمت به بعد فعلا امکان عبور با ماشین سواری نیست. حوالی ساعت 8 صبح ماشین ها را پارک نمودیم. و دنباله مسیر را پیاده ادامه دادیم.

(البته مسیر جاده خاکی دیگری هم به غار از پشت کوه وجود دارد)

غار نباتی ندوشن 93-_1

با ادامه مسیر در جاده به محلی رسیدیم که می توان مسیر را در جاده خاکی دنبال نمود و یا از راه پا موجود در کوه بالا رفت. قبلا مسیر جاده خاکی از اینجا به بعد ادامه نداشت، لذا تصمیم گرفتیم این بار جاده خاکی را دنبال کنیم. این جاده تقریبا کوه را دور می زند.

غار نباتی ندوشن 93-_2

محلی که سمت راست آن در کوه راه پا مشخص است.

با ادامه مسیر کم کم به شیب نسبتا تندی برخوردیم، هرچند مسیر کوهنوردی اصلا خطرناک نیست و قابل پیمایش است.

غار نباتی ندوشن 93-_3

ادامه مسیر خاکی و راه پا، مستقیما به دهانه غار می رود. دهانه اصلی و طبیعی غار ندوشن عمودی است که به کمک طناب و یا نردبان باید وارد آن شد. در یکی دو سال اخیر با برش دیواره کناری ورودی غار، دهانه افقی نیز به صورت مصنوعی برای آن تعبیه شده است.

غار نباتی ندوشن 93-_4

دهانه اصلی غار

غار نباتی ندوشن 93-_5

دهانه مصنوعی غار

**هیچ چیز را از غار بیرون نیاورید به جز عکس**

حوالی ساعت 9:30 به این نقطه  رسیدیم و صبحانه را در محوطه کناری دهانه مصنوعی صرف کردیم. به مانند همیشه در بالای کوه این نقطه باد نسبتا تند و سردی می وزید. بعد از صرف صبحانه وارد غار شدیم.

غار نباتی ندوشن 93-_6

این غار دارای تالارها و راهروهای بسیار زیبایی است، البته باید مواظب بود چراکه کشیده شدن اعضای بدن به دیواره ها ممکن است موجب ایجاد خراش و زخم شود. ضمنا داشتن چراغ قوه الزامی است و با ورود به راهروی اول، تاریکی مطلق خواهد بود.

غار نباتی ندوشن 93-_7   غار نباتی ندوشن 93-_9

غار نباتی ندوشن 93-_8

تصویری از اولین تالار غار

غار نباتی ندوشن 93-_10   غار نباتی ندوشن 93-_12   غار نباتی ندوشن 93-_13   غار نباتی ندوشن 93-_11

غار نباتی ندوشن 93-_14

نمایی از یک دیواره زیبا که متاسفانه یادگاریهای بر روی آن نمای زشتی به غار داده است.

غار نباتی ندوشن 93-_15

غار نباتی ندوشن 93-_16   غار نباتی ندوشن 93-_17   غار نباتی ندوشن 93-_18   غار نباتی ندوشن 93-_19

در یک قسمت از غار چاهی به عمق حدود 20 متر وجود دارد، پایین رفتن از این چاه با شیب تند، دقت زیادی لازم دارد.

غار نباتی ندوشن 93-_21   غار نباتی ندوشن 93-_22

غار نباتی ندوشن 93-_23

پس از رسیدن به پایین چاه، حدود نیم ساعتی در تاریکی و سکوت مطلق استراحت و سپس جهت خروج از آن حرکت کردیم.

غار نباتی ندوشن 93-_24   غار نباتی ندوشن 93-_25   غار نباتی ندوشن 93-_26

غار نباتی ندوشن 93-_27

بعد از آن شروع به بازگشت از تالارها و راهرو ها به سمت بیرون از غار نمودیم.

غار نباتی ندوشن 93-_28   غار نباتی ندوشن 93-_29   غار نباتی ندوشن 93-_31

غار نباتی ندوشن 93-_30

پس از خروج از غار، وسایل را جمع و به سمت پایین حرکت نمودیم. البته مسیر بازگشت را همان مسیر همیشگی کوهنوردی انتخاب کردیم و از مسیر دیگری بازگشتیم. (مسیر در نقشه هوایی مشخص است)

غار نباتی ندوشن 93-_32   غار نباتی ندوشن 93-_33   غار نباتی ندوشن 93-_34

مشاهده گالری عمومی

در قسمت زیر تمامی نقاط و مسیر را از نقشه هوایی می توانید ببینید. این تصویر قابل پیمایش است.

**البته محل صرف صبحانه برای برنامه قبل بوده است در این برنامه کمی جلوتر برای صبحانه توقف کردیم**

(با کلیک بر روی نقاط مختصات جغرافیایی آن مشخص است.)